April 30, 2010

kite kene selalu pikio positip, jadi orang sabor dan jadilah hamba Allah yang bersyukur

Hari ini aku sangat-sangat bersyukur..sesungguhnye janji Allah itu Maha Benar..
Aku tak tau nak kate ape,tapi aku sangat terkezut..tadi, mase kat surau sebelum solat zohor tu, rase tapak tangan kiri  aku amatlah gatal..kui!kui!kui!.
Tup-tup bile masuk opis, huhuhu ade cheque ataih meje yang ditulis ataih name aku....
Alhamdulillah..dah gajipun..tapi itu biasele..yang luor biasenye bile aku tengok amount yang tertulis kat cheque tu..Ringgit Malaysia Three Thousand Dot Dot Hundred And Cents Zero Only..(RM3.....00). Pelik juge aku pasae ape bulan ni dapat lebih pulok? Kalo tiap-tiap bulan macam ni kan best...huhuhu..
Rupe-rupenye ade adjustment pade gaji,....Hari tu mase awal tahun, gaji aku sorang je yang tak naik..memangle sedih, tapi aku tak protespun...aku pikio mungkin sebab aku baru je kje kat sini pd hujung tahun 2008, mase confirm ari tu gaji aku dinaikkan RM100 pastu dapat elaun lagi RM100..lepaih tu aku peknen pulok dan selalu mc..lepaih tu lagi mase awai thn hari tu aku cuti maternity 2 bulan..jadi aku idakle kecik ati ngan bos aku yang berbangse cha ya nun alif tuu..
Tak sangka la pulok bile masuk opis lepaih bersalin ni , gaji aku dinaikkan lagi RM100...pastu bos bagi bonus lagi...
Hari ini aku rase amatlah berbaloi segale kesabaran dan ketiadaan rungutan aku mengenai ketidaknaikan gaji aku hari tu..huhuhuhu..syukur Alhamdulillah..gaji aku dinaikkan dan dapat bonus gitu...inilah rezeki kelime-lime anak terune aku...

Jadi...Yea....jom kite enjoyyyyy!!!!!

Ops! aku catatkan kat dalam blog ni, bukan sebab nak riak yang gaji aku banyak, tapi inilah saat paling indah bagi diri aku pade hari ini...dan ini akan jadi rezeki pade anak-anak dan mylove aku juge...


April 13, 2010

When You Divorce Me, Carry Me Out in Your Arms

To my married and unmarried friends:

This is a very touching story, please read it slowly, I’ve read it more than twice….

On my wedding day, I carried my wife in my arms. The bridal car stopped in

front of our one-room flat. My buddies insisted that I carry her out of the car in my arms. So, I carried her into our home. She was then plump and shy. I was a strong and happy bridegroom.

(ops! gambar sekadar hiasan..xd kene mengene ngan chiter nih.....)

This was the scene ten years ago.

The following days were as simple as a cup of pure water: We had a kid; I went into business and tried to make more money. When the assets were steadily increasing, the affection between us seemed to ebb. She was a civil servant. Every morning we left home together and got home almost at the same time. Our kid was studying in a boarding school.

Our marriage life seemed to be enviably happy. But the calm life was more likely to be affected by unpredictable changes.

Dew came into my life.

It was a sunny day. I stood on a spacious balcony. Dew hugged me from behind. My heart once again was immersed in her stream of love. This was the apartment I bought for her.
Dew said, "you are the kind of man who best draws girls’ eyeballs". Her words suddenly reminded me of my wife. When we were just married, my wife said, "Men like you, once successful, will be very attractive to girls."
Tinking of this, I became somewhat hesitant. I knew I had betrayed my wife.
But I couldn’t help doing so. I moved Dew’s hands aside and said "you go to select some furniture, O.K.?".

I’ve got something to do in the company. Obviously she was unhappy, because I had promised to do it together with her. At the moment, the idea of divorce became clearer in my mind although it used to be something impossible to me.

However, I found it rather difficult to tell my wife about it. No matter how mildly I mentioned it to her, she would be deeply hurt. Honestly, she was a good wife. Every evening she was busy preparing dinner. I was sitting in front of the TV. The dinner was ready soon. Then we watched TV together. Or, I was lounging before the computer, visualizing Dew’s body. This was the means of my entertainment.

One day I said to her in a slightly joking way, "suppose we divorce, what will you do?".  She stared at me for a few seconds without a word. Apparently she believed that divorce was something too far away from her. I couldn’t imagine how she would react once she got to know I was serious.

When my wife went to my office, Dew had just stepped out. Almost all the staff looked at my wife with a sympathetic eye and tried to hide something while talking to her. She seemed to have got some hint. She gently smiled at my subordinates. But I read some hurt in her eyes.

Once again, Dew said to me, "Honey, divorce her, O.K.?. Then we live together." I nodded. I knew I could not hesitate any more.

When my wife served the last dish, I held her hand. "I’ve got something to tell you," I said. She sat down and ate quietly. Again I observed the hurt in her eyes. Suddenly, I didn’t know how to open my mouth. But I had to let her know what I was thinking. I want a divorce. I raised the serious topic calmly.

She didn’t seem to be annoyed by my words, instead she asked me softly,"why?".

I’m serious. I avoided her question. This so-called answer made her angry. She threw away the chopsticks and shouted at me, "you are not a man!."
That night, we didn’t talk to each other. She was weeping. I knew she wanted to find out what had happened to our marriage. But I could hardly give her a satisfactory answer, because my heart had gone to Dew.

With a deep sense of guilt, I drafted a divorce agreement which stated that she could own our house, our car, and 30% stake of my company. She glanced at it and then tore it into pieces. I felt a pain in my heart. The woman who had been living ten years with me would become a stranger one day. But I could not take back what I had said. Finally she cried loudly in front of me, which was what I had expected to see. To me her cry was actually a kind of release. The idea of divorce which had obsessed me for several weeks seemed to be firmer and clearer.

Late that night, I came back home after entertaining my clients. I saw her writing something at the table. I fall asleep fast. When I woke up, I found she was still there. I turned over and was asleep again. She brought up her divorce conditions: she didn’t want anything from me, but I was supposed to give her one months time before divorce, and in the months time we must live as normal a life as possible. Her reason was simple:
our son would finish his summer vacation a month later and she didn’t want him to see our marriage was broken.

She passed me the agreement she drafted, and then asked me, "do you still remember how I entered our bridal room on the wedding day? ".This question suddenly brought back all those wonderful memories to me. I nodded and said, "I remember". "You carried me in your arms", she continued, "so, I have a requirement, that is, you carry me out in your arms on the day when we divorce. From now to the end of this month, you must carry me out from the bedroom to the door every morning".

I accepted with a smile. I knew she missed those sweet days and wished to end her marriage romantically.
I told Dew about my wife s divorce conditions. She laughed loudly and thought it was absurd. "No matter what tricks she does, she has to face the result of divorce", she said scornfully. Her words more or less made me feel uncomfortable.

My wife and I hadn’t had any body contact since my divorce intention was explicitly expressed. We even treated each other as a stranger. So when I carried her out on the first day, we both appeared clumsy. Our son clapped behind us, "daddy is holding mummy in his arms". His words brought me a sense of pain. From the bedroom to the sitting room, then to the door, I walked over ten meters with her in my arms. She closed her eyes and said softly,
Let us start from today, don’t tell our son. I nodded, feeling somewhat upset. I put her down outside the door. She went to wait for a bus, I drove to the office.

On the second day, both of us acted much more easily. She leaned on my chest. We were so close that I could smell the fragrance of her blouse. I realized that I hadn’t looked at this intimate woman carefully for a long time. I found she was not young any more. There were some fine wrinkles on her face.
On the third day, she whispered to me, the outside garden is being demolished. Be careful when you pass there. On the fourth day, when I lifted her up, I seemed to feel that we were still an intimate couple and I was holding my sweetheart in my arms. The visualization of Dew became vague.
On the fifth and sixth day, she kept reminding me something, such as, where she put the ironed shirts, I should be careful while cooking, etc. I nodded. The sense of intimacy was even stronger. I didn’t tell Dew about this. I felt it was easier to carry her. Perhaps the everyday workout made me stronger. I said to her, It seems not difficult to carry you now. She was picking her dresses. I was waiting to carry her out. She tried quite a few but could not find a suitable one. Then she sighed, all my dresses have grown bigger. I smiled. But I suddenly realized that it was because she was thinner that I could carry her more easily, not because I was stronger. I knew she had buried all the bitterness in her heart. Again, I felt a sense of pain. Subconsciously I reached out a hand to touch her head.

Our son came in at the moment. "Dad , it’s time to carry mum out". He said.
To him, seeing his father carrying his mother out had been an essential part of his life. She gestured our son to come closer and hugged him tightly. I turned my face because I was afraid I would change my mind at the last minute. I held her in my arms, walking from the bedroom, through the sitting room, to the hallway. Her hand surrounded my neck softly and naturally. I held her body tightly, as if we came back to our wedding day. But her much lighter weight made me sad.

On the last day, when I held her in my arms I could hardly move a step.Our son had gone to school. She said, "actually I hope you will hold me in your arms until we are old".

I held her tightly and said, "both you and I didn’t notice that our life lacked intimacy".

I jumped out of the car swiftly without locking the door. I was afraid any delay would make me change my decision. I walked upstairs. Dew opened the door. I said to her, "Sorry, Dew, I won’t divorce. I’m serious".

She looked at me, astonished. The she touched my forehead. "You got no fever". She said. I moved her hand off my head. "Sorry, Dew", I said, "I can only say sorry to you, I won’t divorce. My marriage life was boring probably because she and I didn’t value the details of life, not because we didn’t love each other any more. Now I understand that since I carried her into the home, she gave birth to our child, I am supposed to hold her until I am old. So, I have to say sorry to you".

Dew seemed to suddenly wake up. She gave me a loud slap and then slammed the door and burst into tears. I walked downstairs and drove to the office.

When I passed the floral shop on the way, I ordered a bouquet for my wife which was her favorite. The salesgirl asked me what to write on the card.

I smiled and wrote, I’ll carry you out every morning until we are old.

April 11, 2010

Beginilah Hidup Kita..Beringatlah..

Hidup kita cuma di dalam 3 hari..
1) Semalam ~ sudah menjadi sejarah
2) Hari ini ~ apa yang sedang kita lakukan
3) Esok ~ Hari yang belum pasti

Hisablah hari pertama semoga hari yang kedua kita lebih baik kerana mungkin ajal kita tiba pada hari yang kedua..

Hidup kita cuma dalam 2 nafas..
1) Nafas naik
2) Nafas turun

Hargailah nafas yang naik kerana udara yang disedut adalah pemberian Allah secara percuma dan carilah keredhaan Allah dalam menggunakannya.
Bertaubatlah dalam nafas yang kedua kerana mungkin itu nafas yang terakhir keluar dari tubuh bersama nyawa dan roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.

Hidup cuma ada 2 pilihan:
1) Hidup dalam keredhaan Allah
2) Hidup dalam kemurkaan Allah

Hidup yang abadi cuma 2 tempat:
1) Kekal di dalam Neraka
2) Kekal di dalam Syurga

Ingatlah bahawa kecelakaan Neraka itu amat mengerikan dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun IMAN..
Rukun Iman itu pula ada 6 dan apabila hilang salah satu daripadanya, maka hilanglah ia..Kelazatan dan kesejahteraan syurga itu maha HEBAT..tidak terduga oleh fikiran kita untuk mendapatkannya...

Terjemahkan rukun ISLAM yang 5 itu dan puncaknya adalah SOLAT..Amat sukar untuk dipercayai bagi yang ingin ke SYURGA tetapi tidak bersolat..umpama seorang yang mahu menaiki pesawat terbang, tetapi tidak mempunyai boarding pass.
Dan mereka yang sengaja melalaikan solat, umpama mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan setem..apabila ditanya, "bagaimana surat itu akan sampai kepada penerimanya?"..lalu mereka berkata "setemnya akan dihantar kemudian.."

Ada 2 penyelesaian dalam kes ini,
1) Dikenakan denda atau
2) Suratnya dibuang ke tong sampah.

Oleh itu, tidakkah kita semestinya harus bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita..
Sekurang-kurangnya Allah telah memberi udara secara percuma untuk kita berzikir mengingatiNya..setiap detik dan ketika..hinggalah kita kembali kepada Allah dalam keadaan jiwa yang tenang..lalu masuk ke dalam Syurga dalam keadaan kita redha dan Allah meredhai..

Semoga kita semua berbahagia dan sejahtera senantiasa..di dunia jua di akhirat kelak..serta semoga didalam pemeliharaan  dan rahmat Allah Subhanahuwa Ta'ala...

Sesetengah Nikmat Itu....

Sesetengah nikmat itu, datang hanya sekali..tetapi bersyukur kena selalu.

Ada sepasang suami isteri yang hidup sangat bahagia. Tidak ada kurangnya bagi pasangan yang dilimpahi dengan kemewahan ini kecuali satu..mereka tidak punya anak walau telah lama berumahtangga. Sering mereka bercerita tenteng betapa indahnya hidup sekiranya punya seorang anak penyejuk mata. Rasa ini bergolak hebat apabila melihat kepada jiran sekeliling yang sentiasa riuh rendah dengan bunyi hilai ketawa anak-anak, kadang-kadang tangisan  nyaring.
Apa yang menarik tentang Mr & Mrs Perfect ini :
Susun atur dalaman rumah mereka yang rapi, kekemasan sentiasa pada tahap maksimum dan semua benda mesti berjalan seperti yang dirancang dan dijadualkan. Rutin hidup mereka semuanya berjalan seperti dalam catatan diary dalam kerapian tahap tertinggi. Nota semakan kerja rumah tergantung pada peti ais, pada white board pula senarai semakan keberkesanan, perancangan pula dalam buku management tersendiri. Dengan tekun semua ini diulang-ulangi saban hari, bulan dan tahun...
Pada suatu hari yang indah, siisteri bergegas memberitahu jiran tetangga berita gembira yang dikongsi bersama dengan sambutan syukur hampir seluruh kawasan kejiranan berhampiran. Menurut doktor, mereka bakal menimang  cahayamata. Kegembiraan jelas terpancar pada pasangan ini.ucapan tahniah datang mencurah-curah..
Begitu pantas masa berlalu..Akhinya sampailah saat yang mendebarkan..anak yang ditunggu dilahirkan dengan selamat. Bayi lelaki comel ini benar-benar memberi sinar pelengkap kasih sayang didalam rumah itu.
Tiga tahun berlalu, anak lelaki ini membesar dengan sihat dan subur...sesubur perhatian dan belain dari ayah dan ibu. Namun berlaku sesuatu yang tidak diduga oleh ibu selama ini. Sianak ini mempunyai perangai yang 100% berbeza dengan sikap ibunya. Kalau ibunya sangat kemas, sianak ini akan mengeromot segalanya. Rumah yang selama ini kemas teratur seringkali bertukar wajah menjadi seperti selepas perang kena penangan anak ini. Keadaan tidak terkawal, anak ini mungkin telah dimanjakan berlebihan..
Siibu merintih derita..apa yang berlaku ini bertentangan sama sekali dengan kanun dirinya. Semua mesti sempurna! sampai pada tahap ini siibu selalu terlanjur cakap bahawa mempunyai anak sebenarnya satu kesilapan. Anak bukan penyejuk mata, sebaliknya peragut ketenangan.
Bagi mendidik si anak, ibu terpaksa menggunakan kekerasan, cubit, rotan dan meminta dia berikrar untuk tidak mengulanginya kembali.."mama...abang minta maaf, abang tak akan ulang lagi.." itulah ungkapan yang diajar setiapkali kesalahan dibuat.
Satu lagi tabiat yang pelik bagi anak ini, ialah dia akan mengoyak kertas yang dijumpainya dan dibiarkan bersepah merata-rata. Cubitan dan kemarahan tidak berjaya mengubah tingkah lakunya. Dia masih dengan tabiat menyepah-nyepah kemudian rumah jadi bingit dengan leteran dan bahang kemarahan ibu. Begitulah yang sering berlaku.
Pada suatu hari, siibu bergegas mengemas rumah kerana kawan lamanya bakal datang melawat. Dia ke dapur memasak hidangan untuk tetamu yang bakal datang.Bila dia membawa makanan untuk dihidangkan, alangkah terkejutnya apabila dia melihat ruang tamu bersepah, sofa tunggang langgang dan koyakan kertas berterabur disana sini.
"Abangggg! mari sini!!!!"Jeritan siibu memanggil anaknya lebih kuat dari biasa. Kemarahannya mencecah siling kesabaran dan membakar rentung ladang hemahnya.
Sianak ketakutan lalu lari meluru ke pintu, siibu mengejar dari belakang. Nafasnya tertahan-tahan menahan marah. Kaki anak melangkah keluar dari rumah dengan larian yang deras. Sesaat dia telah berada dihadapan pagar.
Tiba-tiba terdengar suatu bunyi hentaman keras. larian ibu terhenti. Wajah terasa basah tepercik sesuatu. Dia terpaku. Alangkah terkejutnya apabila melihat anaknya menggelupur kesakitan berhampiran longkang besar ditepi rumahnya. Basah dimuka tadi rupanya darah sianak..
Dia tidak memperdulikan lagi pada kereta yang melanggar anaknya. Dia meluru mendapatkan anak dan merangkulnya. Darah merah ada dimana-mana..dada anak berombak-ombak, tubuh kekejangan..terdengar bunyi rengekan menahan sembilu kesakitan yang teramat. Tanpa berlengah, dia terus memandu keretanya, anak diletakkan keatas ribanya.Tubuhnya kini dibasahi darah merah segar anaknya..Dia memecut laju ke hospital.
"Ya Allah, tolonglah selamatkan anakku ini.." doanya dalam raungan kuat sambil memandu laju. Hon dibunyikan bertalu-talu meminta laluan daripada pemandu lain.
"Ya Allah, aku tahu aku gagal menjadi ibu yang baik, tetapi aku memohon sekali ini..Ya Allah selamatkanlah anakku ini..". Airmatanya bercucuran dengan deras menitis tumpah dan bergaul dengan darah merah anaknya. Perjalanan terasa begitu jauh dalam keadaan begini. Nafas anak tercungap-cungap. Dari mulut, hidung dan juga telinga, darah terus mengalir begitu deras. Sianak bergelut dengan kesakitan, dada berombak kuat, setiapkali dia membuka mulutnya, darah bercucuran keluar.
Anaknya seperti ingin menuturkan sesuatu, siibu menangis semahunya.."mama..maafkan abang.." ungkapannya sukar dan tersekat-sekat kerana kesakitan.."abang janji, tak akan buat lagi..". Itulah ungkapan yang selalu dituturkan apabila ibunya marah. Ibu memegang mulut sianak..hatinya menangis.."..bukan ini yang ibu mahu dengar..".
Sebaik sampai dihospital, anak dikejarkan ke bahagian kecemasan. Ibu menunggu di luar. Dia membuat panggilan kepada suami dan mengurus segala prosedur yang patut. Dengan baju dipenuhi darah, tanpa rasa malu pada orang sekeliling yang melihatnya, dia menangis sekuat hati. Rasa sesal mengasak kuat segenap ruang hatinya.
"Ya Allah, berilah aku peluang kedua untuk menjadi ibu yang baik, aku sedar kesilapanku..".
"Ya Allah, selamatkanlah anakku hari ini..". Doa tidak pernah putus dari bibirnya, dengan permohonan setulus-tulusnya kepada Tuhan.
Setelah lama menunggu tiba-tiba doktor keluar. Bebola matanya merenung penuh pengharapan pada doktor.
"Puan, maafkan kami..kami telah cuba melakukan yang terbaik.". Patah bicara doktor satu-satu menyusun kalimah.
"Anak Puan, telah meninggal dunia..". Hanya itu yang mampu dituturkan walaupun selalu, tetapi sukar untuk menjelaskan kepada ibu ini.
Dunia terasa seperti pasir jerlus yang menyedut dengan deras kedalam, kepingan langit sekeping-sekeping
menghempas ubun-ubun kepalanya. Alangkah sakitnya hakikat ini. Dalam tangisan berderai, dia meluru dan merangkul sekujur tubuh anaknya dengan mata tertutup rapat. Kesakitan telah tiada bersama nafasnya yang berangkat pergi buat selama-lamanya..
" Sayang..kamu tidak mendapat apa yang sepatutnya ibu berikan disepanjang perjalanan pendekmu ini..". Ibu mencium semahu-mahunya, namun wajah itu hanya kaku..dingin sekali. Jenazahnya kemudian diuruskan hingga selesai sempurna. Malam itu, apabila lampu tidur dimatikan dan kawasan kejiranannya sunyi, ibu keluar ke kawasan tong sampah di hadapan rumah. Dia menyelongkar sampah semalam mencari koyakan kertas anaknya. Malam itu di ruangtamu rumahnya, penuh koyakan kertas yang ditaburkan. Dengan nada lemah sekali, bersama lelahan airmata hangat, ibu berkata.."Alangkah indahnya andai ini yang ibu lihat setiap hari disepanjang hidup ini..ibu rindu kepadamu..ibu rindu pada nakalmu..ibu rindu pada koyakan kertas ini..tapi kenapa ibu buta tentangnya selama ini..?".
Tangisan hanyalah saksi bisu dengan irama tersendiri..namun hakikat yang terpaksa direngguk ialah semua itu tidak boleh diulangi lagi..Anak comel itu tidak akan pulang lagi ke rumah sampai bila-bilapun..
Benarlah..sesetengah nikmat itu hanya datang sekali, kerana itu nikmati dan syukurilah..bersyukurlah sentiasa..
Amat malang kerana kita selalu sedar dan menghargai sesuatu, hanya selepas nikmat itu terlerai dari genggaman..

April 9, 2010

Susah & Senang...

Susahnye Nak Buat Dose...
Kalau nak ke disko, bukan murah
Kurang-kurang kene bayor RM25 cover charge
Kunun dapat free first drink,
Tapi yang dibaginye ayo yang rege RM2.30 kat 7-Eleven

Senangnye Nak Buat Pahala...
Kalau gi mesjid tu free je,
Dahle takde cover charge,
Minum free, bukan takat first drink je,
Bergelen-gelen pun boley,
Silap-silap dapat makan free lagi..

Susahnye Nak Buat Dose..
Kalau nak berzina tu, bukanle semudah ABC
Susah nak kene sewa hotel..(duit tu..)
Kene belanje awek tu makan dulu..(duit lagi)..
Silap-silap kene tangkap basah..
Ha..boleh masuk paper free
Kalau majikan tau, boleh kene buang keje..
Laaagi haruuu..

Senangnye Nak Buat Pahale..
Kalau nak pose sunat tu; anytime & anywhere je..
Bangun pagi takde breakfast, terus je niat pose,
Dapat dah pahale..
Bukan takat dapat pahale je..
Siap dapat jimat duit lagi.
Pose tu kan boleh kekang nafsu
Cume tak masuk paper je..
Tapi InsyaAllah masuk syurga
Laaagi best!

Susahnye Nak Buat Dose..
Mengumpat tu best kan?
Tu la hobi hampir semue manusia hari ni
Ngumpat punye le sedap, smpai keje pun tak jalan
Yang keje tu, bos tengok, abis kene haruk
Yang surirumah sepenuh masa lak,
Suami balik tengok sume tak siap..mmm tarik muke la,
Gi makan kat kedai Timah Jande..jeles lak tuh
Tak pasai-pasai, Timah Jande lak kene umpat...

Senangnye Nak Buat Pahale..
Berzikir mengingati Allah tu cukup mulia
Allah akan sentiasa mengingati hambaNya yang mengingati Dia
Orangpun tak marah..
Makin saspek ade..Eh! respek la..
Suami balik tengok keje sume siap,
Isteri lak kumat kamit berzikir,
Manis je muke..nak kuar umahpun takut rugi
Beban kejepun takle terase..

Susahnye Nak Buat Dose..
Bagi orang tamak, kumpul harta..
Memang takkan cukup sampai bile-bile..
Kejor le harta dunia ni,
Makin jauh le dia lari..
Sampaikan ibadah pun terabai,
Dunia tak gak dapat-dapat..

Senangnye Nak Buat Pahale..
Jadik zuhud tu bukan je mulia, malah cukup memudahkan
Takyah nak sibuk-sibuk tamak haloba
Jiran beli TV baru, sofa baru, langsir baru..
Lantak ko la..sebab die dapat utang baru
Kita lak dapat iman yang sentiasa diperbaharui
Mana lagi best?

Susahnye Nak Buat Dose..
Orang kate 'Nak idup kene le menipu..'
Ha'ah! Hidup la ko kat Neraka..hehehe..
Penipu ni bukan setakat Allah benci
Manusiapun lebih-lebih lagi..
Kalau tipu duit lagi parah
Hidup sentiase je dalam ketakutan
Silap-silap kantoi kene ganti,
Tak pun..Saman court dalam..(ikut gaya Aziz Satar dlm film Bujang Lapuk skt..)

Senangnye Nak Buat Pahale..
Orang jujur ni bukan saje dikasihi manusia & Malaikat,
Malah Allah akan sentiasa memberkati hidupnya
Mungkin dia jadik mangsa pembelit2 kat dunia ni,
Tapi dia takkan jadik mangsa belitan ulor kat Neraka.
Hidup pun aman bukan dalam ketakutan.
Bahagie je..

Susahnye Nak Buat Dose
Nak lawan hukum Allah bukan senang
Nak study tuh, nak study nih
Carik peguam tuh, carik peguam nih
Buat kempen tuh, buat kempen nih..Leceh..
Terpaksa pulak buat istilah baru,
Konon yang paling benar..(Hadhari kot..)
Tapi dusta belake..
Ingat, upah sana, upah sini tu murah ke?
Banyak ooo abiskan duit..
Walaupun bukan duit rakyat, bukan duit sendiri..hehehhe
Dahle idup kena laknat,
Siap booking nama sendiri kat Malek.
Dunia akhirat tak tenteram!!!

Senangnya Nak Buat Pahala..
Cukup senang kalau pakai hukum Allah
Ini bukan yang manusia buat,
Tapi hukum yang turun dari langit
Takde hukum yang lebih sempurna dari hukum2 Allah
Inilah hukum yang seadil-adilnya
Tak payah nak pikir2 rangka rang undang2 baru
Semuanya dah temaktub dalam Al-Kitaab
Selain tuh, hidup pun diberkati..
Ridhwan pun sedia nak sambut ngan manis muka
Inilah kemuliaan orang yang memperjuangkan Agama Allah
Insya Allah..

Wallah hu a'lam..

April 8, 2010


Kenali Karektor Melalui Tarikh Lahir..
Ha...kali ni meh kita belajo mengenal karektor pasangan kite, kawan, anak, adik-badik serta sedare-mare kite..PELBAGAI elemen dapat dikenal pasti antara kite dengan si dia,si dia dan si dia yang kite kenali... . Elemen logam, air, kayu, api dan tanah dinyatakan dalam bentuk tersirat menerusi tarikh lahir berkenaan mengenai pelbagai jenis sikap. Walaupun sekadar tekaan berdasarkan nombor atau tarikh lahir, semak panduan berikut jika mahu mempercayainya. Andai sebaliknya, abaikan saja.

Lahir pada :
1 haribulan - Si dia berjiwa seni dan gemar bersantai sambil menenangkan fikiran. Ajaklah si dia bersantai di pesisiran pantai.
2 haribulan - Anda boleh mengharapkan pemberian sejambak bunga atau patung beruang kerana si dia berjiwa romantik. Pada peringkat awal, dia malu-malu kerana takut dikecewakan Mulakan perhubungan sebagai teman rapat.
3 haribulan - Sikap si dia sukar diramal. Lalu anda harus bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Si dia gemar melancong atau berkhemah, ini membuatkan si dia kekurangan masa untuk bersama.
4 haribulan - Kurang yakin dan takut mencuba sesuatu yang baru. Apa kata, setiap kali si dia bercadang melakukan sesuatu perkara, berilah sepenuh sokongan kepadanya.
5 haribulan - Selalunya si dia gemar memendam perasaan. Walaupun menyukai seseorang, sukar baginya berterus terang.
6 haribulan - Si dia umpama magnetik. Semua orang sukakannya. Ringan tulang dan bersedia membantu sesiapa saja.
7 haribulan - Cepat panas baran dan mudah mengeluarkan perkataan tidak sepatutnya dilafazkan hingga menyinggung perasaan orang lain. Ada kalanya boleh menimbulkan persengketaan.
8 haribulan - Si dia agak pendiam dan sukar didekati. Si dia hanya berbicara jika kena pada topiknya.
9 haribulan - Pandai mengambil hati dan penyayang. Tapi awas! Ramai gadis yang mengejarnya. Maknanya, anda mempunyai ramai saingan.
10 haribulan - Jujur, berterus terang dan berusaha mendapatkan apa yang diingini. Si dia mudah disenangi dan anda pula harus pandai mengambil hatinya.
11 haribulan - Mementingkan kerjaya, ada kalanya sampai lupakan kehidupan sosial.
12 haribulan - Lebih bersikap sederhana. Tidak suka memikirkan hal remeh-temeh. Bagi mereka, yang penting adalah kerjaya dan soal masa depan.
13 haribulan - Tegas membuat keputusan. Mungkin kali pertama mengenalinya, seseorang cepat bosan tetapi dia penyayang.
14 haribulan - Berjiwa penyayang dan sukakan kanak-kanak. Si dia juga mementingkan keluarga.
15 haribulan - Suka memendam rasa. Sering mengukir senyuman namun di hati, siapa tahu?
16 haribulan - Garang! Walaupun garang, ada kalanya dia punya sikap romantik dan penyayang. Tidak hairanlah lelaki jenis ini amat sukar didekati.
17 haribulan - Lembut namun tegas dalam membentuk keharmonian perhubungan.
18 haribulan - Berkebolehan melukis dan kreatif. Banyak menghabiskan masanya dengan hobi ini.
19 haribulan - Mudah tersinggung dan agak manja. Si dia suka jika anda melayannya seperti bayi. Melalui lirikan dan senyuman manja anda, sudah cukup untuk menawan hatinya.
20 haribulan - Tenang dan bersahaja. Ada kalanya jika menghadapi situasi mencemaskan, riak wajahnya tetap tenang tetapi tidak hatinya.
21 haribulan - 'Angin' tidak menentu tetapi masih boleh dikawal. Gemar bersantai di kafe sambil mendengar muzik rentak perlahan.
22 haribulan - Agak emosi dan sukar mengawal perasaan. Tetapi jiwanya mudah cair dengan pujuk rayu gadis.
23 haribulan - Ego dan pentingkan diri sendiri. Si dia juga mementingkan kawannya.
24 haribulan - Takut menghadapi kekecewaan mungkin disebabkan kisah silamnya.
25 haribulan - Gembira dan gemar berlawak.
26 haribulan - Si dia mudah dipengaruhi. Jangan terkejut jika dia mempunyai koleksi kekasih.
27 haribulan- Walaupun nampak ganas, sebenarnya dia berjiwa sentimental. Jangan pula anda mengambil kesempatan ke atas dirinya.
28 haribulan - Si dia suka memerintah. Anda perlu tahu mengawal perasaan sekiranya si dia bersikap begitu pada anda.
29 haribulan - Gemar bertukar pasangan. Renungan manja anda dapat mencairkan si dia.
30 haribulan - Boros berbelanja terutama 'menyolek' kereta kesayangannya. Jika boleh, beri nasihat supaya dia mengawal perbelanjaan dan simpan duit untuk masa depan.
31 haribulan - Gemar bergaya dan pentingkan penampilan. Si dia juga sukakan gadis yang berpersonaliti.

n3 ni saye c&p dr kotak masuk e-mail saye...mekasih pade Faiza318..

April 7, 2010

"Jika kita kejar dunia... kita selamanya akan menjadi hambanya... tetapi jika kita kejar akhirat, dunia akan berada di telapak kaki kita.:~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~:Jangan katakan, umur masih muda masih banyak kesempatan, tetapi renungkanlah ramai anak kecil yang dikuburkan. ":~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~::~:

April 6, 2010


"Aku tertawa (hairan) kepada orang yang mengejar-ngejar (cinta) dunia padahal kematian terus mengejarnya, dan kepada orang yang melalaikan kematian padahal maut tak pernah lalai terhadapnya, dan kepada orang yang tertawa lebar sepenuh mulutnya padahal tidak tahu apakah Tuhannya redha atau murka terhadapnya."Salman al Farisi (Az Zuhd, Imam Ahmad)

April 5, 2010

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

April 4, 2010


N3 saye hari ini ialah...
Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya."Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar."Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka."Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun."Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?!" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu."Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut."Fail saya kat depan tu mana?""Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan.""Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.--Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. "Laila" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.
"Saya nak ke out station minggu depan.""Lama?" Soal Laila."Dalam seminggu.""Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?""Budak-budak? ""Ikut jugalah.""Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat Legacy dulu tu!""Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi. " Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama."Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!""Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..---"Mizi, makan!" Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah."
"Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?"Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur."Awak masak apa?""Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut."Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!""Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan."Keluar!""Mama dah masak Pa!""Awak saja makan!""Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?"Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?
Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong."Laila.." serunya"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba."Sunyi pulak rumah ni mak,""Lama-lama kau biasalah."Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.
"Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya."Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.""Tak ada lah?""Ingat papa ni cop duit?"Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang.Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan."Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya.Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat."Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap.Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya."Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak."Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan"Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , pecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.
Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.
"Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. "Abang!""Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar.Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.

"Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang. Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A.

"Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangi lagi. Dating ye?""Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya."Ikut boleh?""Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang. "Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami.""Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam. Lari sana sini, panjat itu ini. ""Papa pesanlah..""Nantilah besar sikit." Dalihnya."Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun.""Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.""Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?" Dia mengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?"Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya."Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujar Mr. Kwai, tuan rumah.Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan.

"Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga.Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila.Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan.......

hati saye tersentuh amat bile membace kisah di atas...marilah kite same-same menghargai org2 yang ade disekeliling kite...jangan le kite suke menganiaye die...


A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.
EMPAT GANJARAN LUMAYAN(khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat anda membaca iklan ini.
LOKASI TEMUDUGA:Di dalam kubur (alam barzakh).
KELAYAKAN:Tidak perlu bawa siji-sijil, termasuk sijil saham dan juga saham Internet.
Tidak dikehendaki bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap dan seksi.
Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.
Mungkar dan Nakir.
ENAM SOALAN BOCOR:1. Siapa Tuhan kamu?
2. Apa Agama kamu?
3. Siapa Nabi kamu?
4. Apa Kitab kamu?
5. Di mana Kiblat kamu?
6. Siapa Saudara kamu?
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu juga. Ia bernama Izrail.
Hadis Hassan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.Wallahu-a'lam.
Semoga berjaya dalam temuduga ini.Sila lihat tawaran-tawaran lain sebelum menjadi jenazah
Sama2lah kita saling ingat-mengingati bersama...

April 2, 2010


Saye masih lagi tercoye-coye title yang btul2 suitable untuk blog saye...dan akhirnye saye nekad nak boh tajuk macam kat ataih nun...SEMUA ORANG HIDUP ADALAH TIDUR..BILA MATI BARU TERJAGE...tapi, nape ek? Ntah! cube pikiokan...kalo jawapan kome bernas, pls do contact saye, nanti saye belanje bekfes kt MekDi...

sebelum tu, saye nak pesan...
"Orang yang takut mati, akan mati. Yang berani mati, pun akan mati. Yang tak nak mati, pun akan mati juge. Tiap makhluk yang hidup pasti akan mati, sesungguhnye kematian tetap akan menjemput insan untuk kembali kepade Penciptenye. Sekuat manapun kita lari, sejauh manepun kita cube hindari, namun kematian akan tetap mengekori kite....Sampai waktu dan ketikenye, kite tetap akan pergi jue...".

tapi AWAS! jangan mati sebelum ajal....

April 1, 2010



Salam semue... sebenornye takde yg special to be shared.. tetibe je aku tingin nak beblog.. Dulu aku berblog juge..tapi tak byk n3 pon... & ntah hape-hape nyer n3 akupun tak tau da...yea la...budak dewase baru blajo, buat blog pon gune yg auto nyer, mane reti bende2 blog ni sangat...
walopun blog lame aku tu ntah hape-hape...masih ade yg sudi menjenguk ..siap jadi follower lagik..kih!kih!kih!...tu la.. .

Aku mule berjinak2 balik ngan dunie blog ni baru je awai bulan hari tu...time tu aku betui2 takde koje..rileks abih le ni...mase tu le aku mengambil kesempatan untuk menjelajah dari satu blog ke satu blog...pastu tingin le pulak nak berblog.. bile dah termule tu..berblog sampai tak hengat! Teruje le sesangat huah! huah! huah!
Pas satu blog kesatu blog aku create..Pastu aku demolish all the blogs! wakakakaka...semue tu sebab aku tak tau ape mende le yang nak aku publish kt dlm blog aku tu...kesian...

Tapi yea le ponnn...Untuk ape kite semue menulis blog sebenornye?Untuk mendedahkan kisah hidup kite pada umum @ Untuk menunjuk-nunjuk?.

Kekadang tu terpikio juge apele tujuan aku menulis blog? Banyak mase ke? Seronok ke? Tapi, bagi aku, blogging ni just for fun. mungkin nak sharing something ngan readers. sharing sesuatu yang menarik, hobby, pengalaman and maybe our feelings. Tak semue bende boleh diucapkan dengan kate2.
Menulis ni salah satu care untuk kite meluahkan rase yg terpendam, yg payah meno untuk kite luahkan dengan kate2...Actually its up to blog owner la how to describe it. Tul tak? Agree ngan aku? Moh kite pikiokan!

Tapi AWAS ek...sebab ape yang kite pikiokan tentang kite..itu le kite...
eh! nak pikio tentang kite ker nak pikio tentang blog?..hantamlah labuu...

pst....yang sebenornye aku berblog sebab nak cover line je..huhuhu..kalo tak berblog, takde mende yang nak aku type...hish! tak patut....jadi yo le aku berblog..mencoret bende2 patut dan tak patut...